Aktuality

Úprava záhlaví na webu

pondělí 24.srpen, 2015

Kandík psí zub - nové fotky a článek

pondělí 6.duben, 2015

Články

Kandík psí zub, cesta na Medník

neděle 5.duben, 2015

Fotografický workshop - Dravci a sovy, krátké ohlédnutí

úterý 28.prosinec, 2010

Domů » Články

Švýcarsko - Wallis

pondělí 5.říjen, 2009

Letošní výprava za klidem, horskou turistikou a fotografováním směřovala do Švýcarských Alp. Přesněji do oblasti Wallis, která se nachází v jižní části Švýcarska. Sousedí s Francií a Itálií. Je to jedna z nejsušších oblastí Švýcarska.

Zajímavosti z Wallisu:

Walliská vína
Wallis je největší vinařskou oblastí Švýcarska, nabízí 50 odrůd, které se pěstují na 5 200 hektarech. Nejznámější Walliské víno je Pendant, které se vyrábí z hroznů Casselas: suché, ovocné, ušlechtilé, labužnické. Podává se jako aperitiv  a nebo s místními specialitami jako jsou raclette, sušené maso a choucroute.

Sýr a raclette
Sýr vyráběný z kvalitního walliského mléka pocházejícího od krav spásaných vysokohorské pastviny je součástí mnoha vynikajících jídel: croutes au formage, fondue s bílým vínem a rajčaty. Ovšem nejznámějším a nejrozšířenějším pokrmem je raclette. Sýr se roztaví a seškrábne přímo na talíř. Podává se s společně s brambory, okurkami cornichon a naloženými cibulkami nebo okurkami v octu.

Walliské rekordy
- 47 vrcholů vyšších než 4000 metrů včetně Matrhornu
- Aletsch: nejdelší ledovec v Alpách
- ráj pěších výletů: 8000km tras podél zavlažovacích kanálů, 900km značených cest pro sněžnice, tématické trasy atd.
- více než 2500km sjezdovek, z nich 42km osvětlených
- více než 1300km běžeckých tras
- více než 50km sáňkařských drah a mnoho snowparků
- největší termální a vellnes středisko Alp.

Odjížděli jsme večer v 21:00 z Prahy.

1. den
Ráno jsme dorazili do Švýcarska. Cestou jsme se zastavili v jedné malé vesničce, kde jsme si prohlédli sýrárnu. Další zastávka na cestě byla u krásného křišťálově čistého Ženevského jezera, kde jsme šli asi tak 2km podél nábřeží až k hradu Sion. Nábřeží bylo krásně barevné, protože jeho kraj byl bohatě osázen zrovna v té době kvetoucí faunou. Zajímavé bylo, že mezi ibišky a jinými kvetoucími rostlinami byla i pro okrasu nasázená zelenina, kterou u nás doma všichni známe. Například různé kudrnaté a barevné saláty, kadeřavá petržel atd. Okolo páté hodiny odpoledne jsme dorazili na místo ubytování, do malého penzionu v městečku Saas-Grund 1559 m.

Na břehu Ženevského jezera

2. den
Ráno odjezd do městečka Stalden, výjezd lanovkou na Gspon 1893 m. Odtud vysoko nad Saaským údolím přes Hemisgarten zpět do Saas-Grund 1559 m. Pěkná pětihodinová procházka za příjemného počasí.

městečko Saas-Grund 1559m.n.m.

3. den
Ráno z Mörel 759 m. lanovkou do vesnice Rideralp 1925 m. a pak pěšky Aletschým lesem, kde byl krásný svěží vzduch provoněný vůní nařezaného modřínového dřeva z vývratů směrem k Aletschému ledovci, který je se svojí délkou 23km a tloušťkou 1km nejdelším ledovcem v Alpách. Když se vyšlo z lesa byl ledovec jako na dlani. Viděli jsme také dvě malá oválná jezírka, kterým se říká Kočičí oči. Odtud jsme pomalu stoupali na vyhlídku Moosfluh 2335 m. Túra dále pokračovala k menšímu jezírku Blausee přes větší Bettmersee až do vesničky Bettmeralp 1950 m. odkud jsme zpátky sjížděli lanovkou do stanice Betten Talstation 814 m.

nad Aletschým ledovcem

4. den
Od ledovců ke Kneippově zahrádce. Čekala nás panoramatická túra v oblasti městečka Grächenu 1619 m., kde jsme mohli vyzkoušet Kneippovy léčebné metody. Na boso se procházela malá jezírka s ledovou vodou s různě velkými oblázky. Na konci jsme došli na vyhlídku Hohtschuggo, ze které bylo vidět údolí Mattertal, na jehož svazích byla spousta malých vesniček. Zrovna byla nad údolím na pravé straně bouřka, takže byli krásné kontrasty v mracích a do toho svítilo sluníčko.

Hořec

5. den
Po snídani zastávka a prohlídka propasti Dala. Pěkná hluboká propast asi tak 0,5km dlouhá. Po stranách na skalách porostlá trávou, mechem a kapradím. Na konci propasti je malý vodopád a pod ním dva velké vymleté hrnce. Po prohlédnutí propasti byli dvě možnosti. Buď túra v horách nebo zůstat v městečku Leukerbad 1411 m. a lenošit v lázních. Já jsem si vybral tu první variantu, tedy nahoru do hor.
Z Leukerbadu 1411 m. se jelo lanovkou na Gemmipass 2322 m. a odtud pěšky na chatu Lammerenhüte 2501 m. okolo malého jezera Lammerensee. Šlo se ze začátku po sněhu, bylo to kouzelné. Za sněhovým polem se šlo skoro po rovině po drobných kamenech mezi kterými kvetli malé červené kytičky. Asi po kilometru začalo stoupání ke jmenované chatě. Vedle chaty bylo malé jezírko, jeho název bohužel neznám. Zajímavé ale bylo okolí. Kamenitý terén, údolí které bylo poseto "mužíky" (mužík - vyskládaná pyramida z kamenů). Byla to pěkně tajemná atmosféra. Okolo se válela mlha, ticho které občas narušilo svým křikem Kavče žlutozobé. Po posilnění jsme se vraceli tentokrát tou samou cestou zpět přes Gemmipass 2322 m. lanovkou do Leukerbadu 1411 m.

chata Lammerenhüte 2501m.n.m.

6. den
Ráno jsme dojeli autobusem do městečka Täsch 1450 m. odtud vlakem do městečka Zermatt 1620 m. Ze Zermatu zubačkou na nejvýše položenou stanici Gornegrat 3089 m. Z této stanice byly vidět krásně Švýcarské čtyřtisícovky jako třeba zprava do leva Monte Rosa s vrcholem Dufourspitze 4635 m. dále Liskamm 4527 m., Castor 4228 m., Pollux 4092 m., Breithorn 4164 m. a nejznámější hora Matterhorn 4478 m. Měli jsme štěstí, že byl skoro celý vidět, jen špičku měl občas zahalenou v mracích. Vedle stanice zubačky je postavená velká hvězdárna. Byl tam odtud opravdu pěkný výhled na malé ledovce plazící se po stěnách čtyřtisícovek. Od stanice jsme šli pěšky dolů  do Zermattu 1620 m. Asi v polovině túry jsme došli  k jezírku Riffelsee kde se zrcadlil Matterhorn. Jak ho známe z  kalendářů při východu slunce. U jezírka jsme se posilnili a dále pokračovali do městečka, které jsme si ještě celé prohlédli. Po cestě jsme narazili na horské kozy, které byli od hlavy do půli těla bílé a od půli těla k zadku černé. Že by spadli do barvy? :-)

nejvýše položená stanice zubačky Gornegrat 3089m.n.m.

7. den
Ráno odjezd do Saas-Fee 1800 m. dále lanovkou  do stanice Felskinn 3000 m. kde jsme byli zatím v mracích. Ze stanice lanovky se jelo prokopaným tunelem ve skále metrem nahoru na Allalin 3500 m. V takové výšce jsme byli nad mraky, takže bylo krásné sluníčko. Docela to tam pálilo, všude byl sníh a proto sluneční brýle byli opravdu nutností. Občas se přihnal mráček mlhy, ale jinak bylo nádherně. Z mraků vykukovali sem tam špičky nižších vrcholků. Ve 3500m.n.m. jsem ještě nebyl, bylo ale už znát když se člověk začne více pohybovat tak se zvýší rychlost dýchání. Vyběhl jsem pár schodů  z metra a docela jsem funěl. Na Allalinu se celoročně lyžuje. Byl jsem okouknout v řadě zaparkované rolby na úpravu sjezdovek. Lyžařů se prohánělo po sjezdovkách požehnaně. Přímo před námi byl vidět vrchol Allalinu Allalinhorn 4027 m. Po pravé straně se tyčily čtyřtisícovky Täschhorn 4294 m., Dom 4545 m. Prohlédli jsme si na Allalinu ledovou jeskyni, takové malé ledové království. Ve stěnách byli zamrzlé dobové obrázky a vytesané postavičky a různé tvary z ledu. Na lanech vysela figurína záchranáře jak vyprošťuje na nosítkách lyžaře. V jeskyni byl jeden stupeň nad nulou a po tři čtvrtě hodině byl čas zase vyjít na povrch za sluníčkem. V túře se dále pokračovalo sjetím metrem do stanice Felskinn 3000 m. Odtud pěšky po sněhu na chatu Britanniahütte SAC 3030 m.. Pěkně posazená kamenná chata na malém hřebenu. Vyšli jsme si na nedaleký kopeček, odkud byly zase nádherné výhledy na druhou stranu a hlavně na přehradu Stausse Mattmark. Od chaty zpět k lanovce a dolů do Saas-Fee 1800 m. Po prohlídce městečka pěšky kapličkovou cestou do Saas-Grund 1559 m.

vrchol Allalinu Allalinhorn 4027m.n.m.

8. den
Poslední den dovolené byl pohodovější z našeho městečka se lanovkou vyjelo na mezistanici lanovky Kreuzboden 2397 m. a pak dále nahoru lanovkou na Hochsaas 3142 m. odtud bylo celé údolí s městečky Saas-Grund a Saas-Fee jako na dlani. V pozadí se opět tyčily čtyřtisícovky Täschhorn 4294 m. , Dom 4545 m. Bylo to pěkné zakončení dovolené. Zpátky jsme sjeli na stanici Kreuzboden kde jsme měli menší pohodovou túru. Po návratu k autobusu jsme po šesté hodině vyrazili zpátky do ČR.

Hochsaas 3142m.n.m.

Dovolená to byla opravdu moc pěkná. Celý týden bylo krásné počasí. Co více si přát... Hodně mě překvapilo na jaké úrovni mají lanovky. Lanovkou se dostanete tam kam se vám zlíbí. Stačí jen vyrazit :-)
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace